Chcesz poznać najlepsze sieci stacji ładowania w Polsce? Ranking sieci stacji ładowania (UX) jest dla Ciebie, przetestowałem kilkadziesiąt ładowarek samochodów elektrycznych i powiem Ci, które są moim zdaniem najlepsze pod kątem UX czyli ogólnych doświadczeń. Moja opinia jest wynikiem użytkowania samochodu elektrycznego Mustang Mach-E w pracy i podczas podróży prywatnych. Podróżując samochodem elektrycznym dość często zwracam uwagę na maksymalną moc ładowania, mniej patrzę na koszty ładowania, choć koszty też są ważne.

Wyobraź sobie, jedziesz nad morze z dzieckiem i dość trudno wyjaśnić dziecku, że będziesz ładować samochód mocą poniżej 50 kW, żeby było taniej. W takich podróżach optymalizuję trasę i chcę jak najszybciej dotrzeć do celu. W takim przypadku czas jest ważny, z drugiej strony kiedy nie jest czas ważny? Wracając od klienta popołudniem też chcę jak najszybciej podładować samochód. W skrócie dla mnie ważna jest: niezawodność stacji i aplikacji, moc ładowania, mniej ważna jest lokalizacja (choć wolę lokalizacje z restauracją bardziej niż gdzieś w polu). Po trzecie cena ładowania jest ważna, nikt nie lubi widzieć 2 zł i więcej za kWh na fakturze.

7 Najlepszych, ranking sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce (User Experience)

Znasz to? Wracasz do domu w nocy, jest godz. 1 czy 2, musisz tylko chwilę (5-10 min) się podładować i już jesteś ciepłym łóżeczku. Tymczasem patrzysz w apkę najbliższa ładowarka jest dostępna, zjeżdżasz na MOP, wtykasz wtyczkę CCS Typ 2 i iiiiii…. błąd komunikacji. Dzwonisz na infolinię tam miła Pani informuje Cię, że może zrestartować stację ładowania, po dwóch restartach nadal nie działa. Na dowidzenia miła Pani na infolini o 2 w nocy daje Ci sugestię, że przecież 200m od Ciebie jest kolejna ładowarka, rozglądasz się i pytasz ją gdzie? Po czym słyszysz, że po drugiej stronie autostrady jest taki sam MOP i tam. Zastanawiasz się eeee…. i mówisz dziękuję, dojazd do kolejnego zjazdu zawrócenie i już po 30 km jesteś na tej ładowarce, która była 200 m od Ciebie. Żeby wrócić do domu, muszę wykonać ten manewr jeszcze raz w drugą stronę łącznie nadrabiając jakieś 45 km, podłączam CCS Typ 2 50 kW, dostępna moc ładowania ok. 20 kW, ładuję 40 min. Szczęśliwie o 4 nad ranem kładę się spać.

Powyższa sytuacja miała miejsce na A1 (Ładowarka ORLEN) i pokazuje w pełni czym jest User Experience, mimo najlepszej obsługi o 2 w nocy w weekend niedziałająca  ładowarka psuje cały marketing (w szczególności jak w apce jest dostępna). Są takie miejsca w Polsce gdzie ładowarki szybkie z mojej perspektywy wiecznie nie działą (Jak Greenway 175 KW Strzelce Opolskie). Zatem po co wogóle są te ładowarki na mapie?

W tym rankingu znajdziesz sieci w kolejności od 1 do 7, gdzie 1 to najlepsza  sieć, po skorzystaniu, z której prawie zawsze mam pozytywne odczucia i chcę tam wrócić, po te (nr. 7), z których korzystasz bo musisz.

Ranking sieci stacji ładowania samochódów elektrycznych w Polsce:

1. IONITY (Drogie ale działają świetnie są w idealnych lokalizacjach przy samej autostradzie, i zawsze działały świetnie jak korzystałem)

2. LOTOS Niebieski Szlak (Stała cena 59 zł przy dużej baterii 100 kWh jest mega niska, minusem tych stacji są krótkie kable, tak jak na głównym zdjęciu widać kabel jest tak krótki, że trzeba stawiać samochód na środku)

3. GreenWay, duża sieć ładowania, ale często ładowarki ładują znacznie mniejszą mocą. (3 ładowarki szybkie z rzędu na odcinku 50 km przy A4 ładowały nie 50-100 kW tylko 10-20 kW, miła Pani na infolini zaproponowała mi za to rabat 100 zł [masakra…])

4. EKOEN – całkiem spoko ładowarki, funkcjonują bez Apki, płaci się kartą

5. Tauron, mało z nich korzystam na południu polski wolę GreenWay

6. NOXO – jest ok tak nie za szybko

7. ORLEN/ENERGA (Jedyna ładowarka w okolicach Krynicy Morskiej działa, ale z własnym kablem, jak wiele ładowarek 11/22 kW tej sieci. Największym plusem tych ładowarek są dobre lokalizacje w miastach np. w Gdańsku, nie musisz szukać parkingu tylko zostawiasz na ładowarce blisko starówki [minus to, że zdarzają się też ładowarki na płatnych parkingach].

 

3 Mniej popularne sieci stacji ładowania, które warto poznać

Chyba każdy użytkownik samochodu elektrycznego ma zainstalowane apki GreenWay, Orlen, czy Ionity. Myślę, że jeśli dużo podróżujesz warto zwrócić uwagę na mniejsze sieci ładowania, ponieważ mogą Nas czasami uratować (znajdziesz je na mapie na dole tej strony). Już nie raz byłem w sytuacji, że ładowarki GreenWay były zajęte (najbardziej irytuje mnie jak na miejscach przy stacjach ładowania parkują samochody spalinowe), wtedy z pomocą przyszły bardziej niszowe sieci. Zwróć uwagę na mniej popularne ładowarki:

1. Ładowarki przy salonach samochodowych

2. Lotos Niebieski szlak

3. EKOEN

3 Problemy jakie napotkałem podczas ładowania samochodu elektrycznego

Tak jak już wspomniałem najgorsza sytuacja moim zdaniem jest, gdy planujesz podróż sprawdzasz w aplikacji ładowarkę, ładowarka jest wolna i działająca (w Apce). Podjeżdżasz i ładowarka nie działa! Inne przykre sytuacje to niedziałająca apka sieci ładowania w weekend, gdy w okolicy nie ma innej ładowarki a tobie zostało dosłownie kilka % i do kolejnej ładowarki dojeżdżasz na 0%. Innym moim problemem jest rozładowany telefon i problem z uruchomieniem ładowarki z Apki, szczęśliwie zawsze mam z sobą drewnianą kartę GreenWay 🙂 . Te sytuacje są dość oczywiste i często spotykane, znacznie mniej oczywiste problemy to:

1. Problem z płatnością wiodącymi kartami (VISA/Master Card), błąd płatności to faktycznie problem, zawsze mam min. 2 karty płatnicze.

2. Problem z podłaczenim nowszych samochodów, przez brak komunikacji (BMS baterii nie łączy się z łądowarką poprawnie).

3. Spadek mocy łądowania na stacjach zimą, ładowarki DC 150 kW, potrafią ograniczać moc ładowania do 10 kW. Porażka jakaś .

10 lokalizacji stacji ładowania, które musisz poznać

Pewnie masz swoje ulubione ładowarki i gdy jedziesz w danym kierunku, zatrzymujesz się właśnie na Nich. To trochę dziwne bo ze stacjami konwencjonalnymi tak nie miałem. Myślę, że takie podejście wynika z tego, że na stacjach ładowania spędzasz więcej czasu, niż na konwencjonalnym tankowaniu. Moje ulubione ładowarki, zawsze działały i często jest co robić przez te kilkanaście minut podczas ładowania.  Moje ulubione łądowarki:

Operator Lokalizacja Jaką mocą ładuje faktycznie
IONITY MOP OLSZE (A1, w drodze do Gdańska, w okolicy Pelplina) 150 kW DC
IONITY MOP NOWOSTAWY (A2 okolice skrzyżowania A2 i A1 kierunek Warszawa) 150 kW DC
GreenWay Dyskont paliwowy Kąty Wrocławskie (A4 od Wrocławia kawałek na zachód) 90-100 kW [znamionowo 150 kW DC]
GreenWay BP Niepruszewo (A2 na zach. od Poznania) 150 kW DC
EKOEN MOP Guzew (Okolice skrzyżowania A1 z S8) 50 kW DC
GreenWay Auchan Bytom 50 kW DC
GreenWay KFC Opolska Kraków 50 kW DC
ORLEN A2 MOP Osiecza w okolicy Konina 100 kW DC
ORLEN S8 Warszawa Powiązkowska 43 100 kW DC
ORLEN S6 MOP Jarkowo przed Kołobrzegiem 100 kW DC

 

Najlepsza mapa sieci stacji ładowania

Myślę, że to jest najlepsza mapa sieci stacji ładowania na świecie, mapa uwzględnia większość ładowarek, co więcej każda ładowarka jest oceniana i opisana. W opisie ładowarki są informacje na temat wtyczek, czy stacja działa, ile kosztuje ładowanie itp. . Osobiście długo szukałem takiej kompleksowej mapy, która pozwala mieć podgląd na różne sieci ładowania, w podróży gdy jedna ładowarka jest niedostępna, łatwo znaleźć inną, nawet jeśli nie masz aplikacji danej sieci ładowarek.

Jeśli masz swoją ulubioną ładowarkę (tak wiem brzmi dziwnie) to daj ją w komentarzu 🙂 obiecuję, że udostępnię!